Myt

Hittade lite myter om mat. Eftersom det nästan inte finns några kostråd till aktiva personer längre tyckte jag det var kul att googla hur en dansare bör äta :)
 
Myt:
  • Man ska inte äta/inte äta kolhydrater på kvällen efter klockan 18:00

Det är viktigt att äta på kvällen eftersom det är då som du fyller på sina glykogendepåer (musklernas energiförråd). Det du äter på kvällen kommer att vara dina musklers energilager på dansklassen dagen efter. Särskilt viktigt att äta på kvällen är det om du tränar sent.

Ha! In your face förståsigpåare som säger att man inte ska äta nåt efter middagen! Om jag dansar till kl 19 på kvällen och inte äter efteråt då jäklar finns det inte mycket till livsgnista dagen där på plus att övningen snarare stjälper än hjälper mig eftersom musklerna aldrig får chansen att byggas upp. Eller om jag inte äter på kvällen även om jag inte dansat och somnar småhungrig, då sover jag oroligt och vaknar som ett åskmoln. Eftersom mitt midjemått fortsätter att bli mindre (men vikten står nästan still) antar jag att jag gör nånting rätt. Jag har blivit så mycket starkare nu när jag äter 6-7 gånger per dag än när jag åt 4 gånger ungefär.
Jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, mellanmål, middag och kvällsfika så jag äter fasen hela tiden. Det är ju lätt när det är fasta tider vi äter på och jag mår riktigt bra på det. 
Däremot tycker jag att mina lårmuskler kan ge sig nu. Jag kommer se ut som ett kylskåp om dom blir nå större x)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0